سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا را براى جز دنیا آفریده‏اند نه براى دنیا و راهگذارى است به جهان فردا . [نهج البلاغه]
امروز: شنبه 103 آذر 3

هوالجبار

 

 

دور نیست آن زمان که انسان ، طلبکارانه حق اراده و اختیار بر سرنوشت و دنیایش را

 از خدا ، دین و الهیات طلب می کرد

و مجدانه می کوشید خود را از حیطه ی جبر "GOD"ش بیرون کشد ؛

خدا و الهیات را به صندوقچه ی اندرونیها بسپارد ؛

و آزاد و مختار در دنیای بی خدایی و بی دینی نفسی تازه کند!

...

انسان آزادشد!

آزادانه اندیشید!

سرکشانه تصمیم گرفت!

دلخواهانه قانون وضع کرد !

شب و روز تحقیق و کنکاش نمود!

اندیشه ها را به میدان تجربه کشاند

و تجربیات را لباس اندیشه پوشاند !

و محصول این تلاش مختارانه چیزی نبود جز« ساینس » یا همان دانش ابزاری!

( که با اغماض همان علمش می گوییم. هرچند ساحت علم حقیقی مقدس تر و والاتر از اینهاست)

و این علم نیز چیزی نبود جز ابزاری برای تحقق هواها و هوسهای انسانی،

و قدرت و مدیریت هرچه بیشتر او بر جهان !

در کمتر از چند قرن ، علم با سرعت شگفت انگیزی تولید شد ،

رشد کرد ، و شاخ و برگ آن بر تمام ابعاد زندگی انسان سایه افکند!

از اقتصاد و سیاست ، تا هنر و اخلاق ؛

و از بهداشت و تغذیه ، تا آموزش و تربیت ؛

و از محیط طبیعی تا مقوله های انسانی ؛

همه چیز علمی شد!

امروز انسان در سایه علم دست سازش زندگی می کند!

علم ابزاری به او می گوید چه بخورد ، چه بپوشد ، چگونه بخوابد!

چگونه بیندیشد ، چگونه بسازد ، بر چه مبنایی تصمیم بگیرد!

تکلیف آموزش و پرورش و تربیت انسان (از قبل از تولد تا...) را علم مشخص کرده !

تولید ، تجارت و صنعت بدون علم راه بجایی نمی برد!

خلاصه حرف اول و آخر را علم می زند ( و نه انسان مختار!)

و انسان طالب اراده و اختیار دیروز ، به موجود حقیر و ضعیف امروز مبدل شده

که خود را در جبر قوانین بی چون و چرای علم گرفتار می بیند

و سرپیچی از آنها عاقبتی ندارد جز عقب ماندگی و طرد و انزوا !

و شگفت آنکه در اوج بلاهت و سفاهت ، همچنان خود را مختار و آزاد می داند !

 

 


 نوشته شده توسط الف-صادقی در دوشنبه 89/3/24 و ساعت 4:47 عصر | نظرات دیگران()

بسم الله الرحمن الرحیم

 ( نوشتاری از استاد سید مهدی طباطبایی)

ظهور از واقعیت تا تطبیق

 

 نزدیک شدن به روز رهایی و نجات بشریت از ظلم و فساد اگرچه عدالت خواهان و صالحان را خشنود میسازد اما بسیاری از مردمان در جای جای گیتی از چنین رستاخیز عظیمی در هراسند . ریشه یابی این ترس از ظهور منجی ، امری مهم و از ملزومات گسترش بشارت ظهور است و آنها که در این راستا گام بر میدارند لاجرم به شناسایی و رفع این مانع بزرگ محتاجند .

برای ورود تخصصی به این بحث مهم لازم است نوعی از تقسیم بندیهای ظهور بیان شود ؛ ظهور از یک نگاه - که مستند به شیوه عرفانی شیعه در سیر الی الله تعالی است - به "انفُسی " و " آفاقی " منقسم میگردد 1 ظهور انفسی به فاصله چند سال و در چند مرحله مختلف در قلوب مومنین و زمینه سازان ظهور اتفاق می افتد و ظهور آفاقی نیز مطابق روایات شریفه در حدفاصل 72 ماه 2  و در چند مرحله در جهان هستی بروز پیدا می کند که در آخرین و کاملترین بخش خود با جهانی شدن پیام انقلاب امام مهدی علیه السلام ظهور ایشان عینیت یافته و وعده الهی محقق میشود .

از مجموع روایات علامات الظهور میتوان فهمید فرایند ظهور کمتر از عمر متوسط یک انسان طول میکشد 3 تا سیر انفسی و آفاقی خود را طی کرده و به تکامل برسد همچنین برای هریک از مراحل مختلفه این دو بخش از ظهور ، زمان بندیهای خاصی مطرح گشته که در جای خود مهم و نوید بخش و پیش برنده است اما نه تنها پرداختن به این تقسیم بندی بر اساس روایات و بلکه آیات قران کریم حتی پرداختن به اصل بحث ظهور منجی و شرایط حاکم بر زمینه های ظهور نجات بخش او و همچنین هر آنچه که به امر فرج ارتباط دارد همواره یک مخالف سرسخت و شاید ویرانگر داشته است مخالفی که اثر وجودی اش در گفتار و نوشتار بسیاری از عالمان ، منتظران و حتی زمینه سازان غافل رسوخ کرده و نه تنها ایشان را از همراهی امر ظهور باز داشته بلکه به ناامیدی خیل عظیمی از مشتاقان و منتظران انجامیده است و چه بسا دفعات متعددی که امر شریف ظهور بخاطر این پدیده نامبارک به تاخیر مبتلا گشته است .

اما آن مخالف سرسخت و آن پدیده نامبارک چیست ؟! ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط الف-صادقی در یکشنبه 89/3/2 و ساعت 3:31 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تب انقلاب
مقایسه جامعه شناختی ولایی کوفه و ایران(قسمت دوم)
مقایسه جامعه شناختی ولایی کوفه و ایران
[عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا